Improvisation courses 2019/2020

Improvisation courses 2019/2020

Improvisatie was en is nog steeds voor mij de sleutel om mijn muzikaliteit te ontketenen, het is de speeltuin waar ik me kan blijven ontwikkelen.

Improvisatie hielp me om beter te luisteren, minder met mezelf bezig te zijn, de muziek meer te begrijpen, beter te stemmen. Als ik een nieuw instrument pak, vind ik via improvisatie een weg.

Dit wil ik heel graag delen met iedereen. Het belangrijkste is eigenlijk de eerste stap te zetten. Komend seizoen geef ik cursussen over ostinato’s, versieringen en “wat is nou een akkoord”?

12 Mei 2019 – Proeflokaal – Akoesticum, Ede
Probeer verschillende cursussen uit voor een uurtje! Onder andere mijn nieuwe cursussen “Barokke Ostinato” en “Wat is een akkoord”, een cursus die ik samen met Wilko Brouwer ga geven!
Geef je hier nog op.

24-25 Augustus 2019 – Mechelse Blokfluitdagen
Verschillende workshops inclusief improvisatie!

Website

8 September 2019 – Barokke Canto Ostinato Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam
Ostinato’s uit de barok, de chaconne en passacaglia zoals gebruikt door Bach en Purcell, zijn tot op de dag van vandaag nog geliefd.
In deze cursus leer je de basisprincipes van het improviseren via speelse en meeslepende ostinato’s. We leren enkele basis-ostinato’s uit de barok, maar ook hoe je zelfstandig te werk kunt gaan als je een jou onbekende ostinato tegenkomt. Musiceren aan de hand van een ostinato is de ultieme training om (beter) te leren improviseren! 

Iedereen kan meedoen! Alle instrumentalisten zijn welkom. Dit alles doen we in ensemblevorm en stap voor stap: muzikaal, gezellig en makkelijk

Geef je op

11 Januari 2020 – Wat is een Akkoord – Akoesticum, Ede
Denk je ook wel eens bij het horen van het woord “akkoord”, waar hebben ze het over? Vraag je je af hoe akkoorden werken in een muziekstuk en waarom dat zo is?
In deze cursus gaat het over harmonieleer, ofwel over samenklanken, over drie- en vierklanken, over dissonanten en consonanten, over voorhoudingen en oplossingen, en over doorgangstonen. De deuren van de muziektheorie gaan voor je open door eenvoudige opdrachten te doen in het ensemble.
De cursus is voor iedereen, zanger en/of instrumentalist, die graag wil weten hoe akkoorden in elkaar zitten en hoe ze met elkaar verbonden kunnen worden. Je leert de theoretische basis van de harmonieleer en kruipt in de huid van de componist door in de praktijk met akkoorden te spelen.

Geef je op

19 Januari 2020 – Barokversieringen – De Kom, Nieuwegein
In de baroktijd werden niet alle noten die moesten klinken ook daadwerkelijk in de bladmuziek genoteerd. Muzikanten wisten zelf welke versieringen ze toe mochten voegen en konden op die manier hun creativiteit laten zien. 

Versieringen aanbrengen in de muziek is geen eenvoudige zaak, daarom pakken we het in deze workshop stapje voor stapje aan en creëren zo een stevige basis. 
Aan de hand van korte stukjes ensemblemuziek die je vooraf bestudeert, leer je in deze cursus al spelend en onderzoekend verschillende manieren om muziek te versieren. Hoe versier je renaissancemuziek, hoe barokmuziek? Kunnen we zelfs aan muziek van Mozart versieringen toevoegen? Wat zijn de verschillen, de overeenkomsten? Hoeveel schrijf je van tevoren op? Waar vind je je opties? 

Geef je hier op

Practice – the never-ending story

Practice – the never-ending story

Recently my wonderful colleague Susan Williams asked me to be her ‘public guinea pig’ for her PhD defence on Quality Practice. This inspired me to dive into the literature again to look for interesting ideas for practice. I’m hoping to keep up an overview of interesting ideas and books here.

A little note for application: it is important to practice practising. Just like with learning an instrument, don’t right away spend hours on trying to change or improve your practice. Start with a small analysis of your current practice and needs and try out a technique or idea found in one of the books below.

Click the images or the title to go to the link.

Quality Practice – Susan Williams

This wonderful free PDF brings together a lot of ideas about practice in a very concise way. There are practice cards, exercises, charts and enough ideas for the next couple of years.

The book is divided in several areas of practice and can both be ‘read’, but also opened at a random page to immediately apply this practising technique.

My biggest take aways: you must practice practising, and practice should be as fun, creative and musical as you want your music to be.

The Perfect Wrong Note – William Westney

I met this book in the middle of a whirl of improvisation workshops and this changed my entire idea about teaching. I love his image of being a student himself and his teacher flailing arms passionately and never getting him to actually play the way the teachers is hoping for.

My biggest take aways:
– Make juicy mistakes, i.e.: play with full conviction, even when perhaps a mistake might happen. That way potential mistakes will be much clearer in the mind.
– The practising musician must become their own teacher, eventually it is about your body, your music, your ideas.

Black Box Thinking – Matthew Syed

This book takes a similar premise as Westney’s Perfect Wrong Note: why are we so afraid of mistakes? Bringing together stories and research in different fields, Syed makes a good case for embracing our mistakes.

Improv Wisdom – Patricia Ryan Madson

I must include this book in all my lists. A very easy, funny read, with great jewels like “Just be Average” and “Just Show up” (i.e. sometimes practice is just about getting to your room and starting to do SOMETHING).

Error Management – Silke Kruse-Weber

This article is all about error and risk management with a specific focus on performance strategies. Lots of great links to scientific research and wonderful ideas.
Great take aways for me: without risks there is no innovation, but with risks there is more chance for errors or nervousness on stage.
Taking risks is something that needs to be practised as well: how far can I go with this particular piece, when I feel this way, etc.?


Surely there is more to come. At the moment I’m investigating the use of storytelling in teaching improvisation; soon more about that!

Let me know if you have any questions, remarks or if there are any mistakes in the text. You can contact me here.

Improvisation course

Improvisation course

Coming November I’m very excited to be teaching an improvisation course in Amsterdam at Muziekgebouw aan ‘t IJ for all level musicians. Everyone can improvise! We will cover the basics of early music improvisation, ranging from canon to ground, imitation to free improvisatory forms like the prelude! A course to open your mind!

More information on taking part can be found here.

NB the course will (most likely) be taught in Dutch.

Robert’s Gesti by Berio an ‘extraordinary accomplishment’

Robert’s Gesti by Berio an ‘extraordinary accomplishment’

The Scroll Ensemble‘s programme Grand Tour includes one of my favourite pieces ever: Luciano Berio’s Gesti. In “Zeewolde Actueel” our concert was very positively reviewed including this lovely comment:

“Een bijzondere prestatie leverde Robert de Bree met zijn vertolking van “Gesti”, een werk van de Italiaan Luciano Berio (1925-2003)”
Full review here.

Etudes

Etudes

This June 10-12 in MOOOV (The Hague, NL) I am very excited to be performing the show “Etudes” for Opera2Day. It’s a show made based on Willy Verkuil’s “The Art of Performing”, with whom we worked for almost a year now to prepare for this show!
A special show based on exercises to become more aware of the body which leads it to be a unique show in which neither text, nor music, nor movement plays a main role. I invite you to find YOUR story!

Also, I am excited to have my composition “Scoop” premiered at this show!

More information and tickets can be found here.
Watch the trailer: